divendres, 11 d’agost del 2017

Definició de "música" des de la perspectiva històrica

Fins ara hem vist diverses formes de definir música suposant que el concepte “música” ha sigut immutable al llarg del temps. Però, se n’ha tingut el mateix històricament? Vegem-ne quatre!

1)  "Musica est disciplina, quae de numeris loquitur" (Cassiodorus)

[La música és una disciplina que parla dels números]

Aquest polític, escriptor, filòsof i musicòleg va nàixer al segle V. Quant a la música opinava que és una disciplina (no un art) que tracta dels números, és a dir, que té un component matemàtic. En cap moment fa referència a l’aspecte emotiu o a com ha de sonar.

2) "Die rechte gründliche Beschreibung der Music, daran nichts mangelt, und nichts überflüssig ist, möchte demnach also lauten: Musica ist eine Wissenschaft und Kunst, geschickte und angenehme Klänge klüglich zu stellen, richtig an einander zu fügen, und lieblich heraus zu bringen, damit durch ihren Wohllaut Gottes Ehre und alle Tugenden befördert werden" (Johann Mattheson)

[La manera més profunda de descriure què és la música serà la següent: Música és ciència i art per combinar de manera apta i agradable els sons i reproduir-los agradablement, perquè amb la seua sonoritat s'augmenten l'honra de Déu i totes les virtuts]

El compositor, musicòleg i organista alemany, cosí de Johann Sebastian Bach, inclou en la seua definició la concepció artística de la música fent constar que el resultat ha de ser agradable. Com ja hem vist, la música no és agradable o desagradable per se, sinó que és l’oient qui la jutja com a tal i, per tant, és una qüestió subjectiva. A més a més, com a símptoma característic de l’època, segles XVI i XVII, hi ha una forta influència religiosa en totes les facetes de la vida, i la música no n’és aliena. Així doncs, la música té una funció propedèutica, això és acostar la gent a Déu i, alhora, augmentar, segons Mattheson, l’honra de Déu.

3) "Art de combiner les Sons d'une manière agréable à I'oreille” (Rousseau)

[Art de combinar els sons d’una manera agradable a l’oïda]

Per a aquest filòsof del segle XVIII -i incardinat dins l’ideari de la Il·lustració francesa- la música no cap connexió amb Déu. Igualment, ja no es parla de ciència ni de números com tampoc de sentiments. Únicament descriu la música com a combinació agradable de sons. Com podem veure, aquesta definició intenta ser el més racional possible.

4) "Die Musik ist ein Weib. Die Natur des Weibes ist die Liebe: aber diese Liebe ist die empfangende und in der Empfängnis rückhaltlos sich hingebende" (Richard Wagner)

 [La música és una dona. La naturalesa de la dona és l’amor, però aquest amor és receptiu i es lliura incondicionalment en la percepció]

En aquesta aproximació observem una comparació entre dona i música fent notar que la naturalesa de la primera, i per tant de la segona, és l’amor. Com no podia ser d’una altra manera en el segle XIX, es vincula la música amb els sentiments.

Amb aquests quatre exemples constatem com el concepte de “música” no ha sigut estàtic, immutable i, per tant, universal al llarg de la història. És arribat a aquest punt on caldria preguntar-se quin concepte en tenim ara per ara. Què en penseu?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L'origen del concepte "música". Un paradigma diferent

Fins ací hem vist diverses definicions d'aquest concepte, tot tenint en compte diferents punts de vista així com la utilitat metodològi...